بسیاری از پروژه های بزرگ و دولتی یا خصوصی به صورت مناقصه ای به شرکت های پیمانکاری و مجری واگذار می شوند، این شرکت ها چه به صورت شرکت های پیمانکاری و چه به صورت شرکت های مشاور در این مناقصه ها شرکت می کنند. معیار ارزیابی این شرکت ها علاوه بر قیمت های پیشنهادی جهت انجام پروژه، میزان توان فنی و سوابق کاری آنها نیز است. این میزان توان فنی و سوابق کاری که متشکل از نیروها و سوابق کاری آنها، تجربه ی کاری و توان مالی شرکت است را با یک امتیاز از ۱ تا ۵ رتبه بندی می کنند. رتبه بندی شرکت ها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام می شود. در واقع رتبه بندی شرکت یا همان گرید شرکت بر اساس استانداردها و آیین نامه های موجود در این سازمان و به میزان احراز شرایط لازم به شرکت های پیمانکاری و مشاور اعطا می شود.

 

رتبه بندی شرکت ها

رتبه بندی شرکت ها

 

رتبه بندی شرکت ها

پس چنانچه پس از بررسی موارد گفته شده در بالا ، شرکت‌ها واجد شرایط تشخیص داده شدند آنگاه می توانند گواهی تشخیص صلاحیت دریافت نمایند. به این فرآیند اخذ گواهی تشخیص صلاحیت به اصطلاح رتبه بندی شرکت و اخذ گرید می گویند. سازمان های دولتی حق انعقاد قرارداد با شرکت هایی که فاقد رتبه هستند را ندارند.

 

شرایط لازم 

جهت اخذ رتبه ابتدا باید یک شرکت ثبت کرده باشید. چنانچه ندارید باید یک شرکت را در حوزه کاری خود در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانید.

نیمی از اعضای هیات مدیره می بایستی حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند.

به کار گیری یک مهندس که دارای ۷ سال سابقه بیمه رد شده از یک شرکت دارای رتبه، در هیات مدیره

دو نفر مهندس دارای سابقه بیمه و کار مرتبط به میزان ۳ سال، اگر این دو مهندس عضو هیات مدیره باشند، شرکت می تواند از دو شاخه متفاوت تقاضای رتبه بندی شرکت داشته باشد.

 

شرایط عمومی اخذ رتبه شرکت ها

عدم سوء پیشینه شرکت که منجر به محدودیت جهت انجام پروژه ها باشد.
عدم اشتغال در مشاغل دولتی برای مدیران شرکت

 

انواع رتبه بندی شرکت ها

رتبه بندی شرکت های مشاور
رتبه بندی شرکت های پیمانکاری
رتبه بندی شرکت های انفورماتیک
رتبه بندی شرکت های انبوه سازی
رتبه بندی epc

 

تفاوت شرکت های پیمانکاری و مشاور

شرکت های پیمانکار معمولا در پروژه های عمرانی ، ساخت و نظارت بر پیمانکار و به طور عموم اجرایی می باشد در صورتی که شرکت های مشاور در زمینه ی طرح ریزی و کارهای نظارت بر ساخت فعالیت دارند و بدین طریق واسطی میان پیمانکار و کارفرما محسوب می شوند.
جهت اخذ گرید و رتبه بندی شرکت های پیمانکاری امتیازها شامل امتیاز نیروی انسانی متخصص ، سوابق کاری و استطاعت مالی می باشند در صورتیکه در رتبه بندی شرکت های مشاور ، مازاد بر نیروی فنی و مهندسی، امکانات فنی و نرم افزاری نیز بررسی می گردند.
در شرکت های پیمانکاری رتبه بندی شرکت ها در یازده رشته طبقه بندی شده است که گرید آن ها از ۱ (بالاترین) تا ۵ (پایین ترین) امتیاز بندی می شود در صورتیکه شرکت های مشاور در پایه های ۱، ۲ و ۳ رتبه بندی می شوند.

سامانه تشخیص صلاحیت سازمان مدیریت

استعلام رتبه شرکت

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل ثبت شرکت می‌باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه تمامی امور ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶